کم­‌ترین کارمزد کارگزاری در معاملات بورس

کلیه افرادی که علاقمند به فعالیت یا معامله‌­گری در بورس ایران هستند و می‌­خواهند در بازار سرمایه فعالیت کنند، باید از طریق یک کارگزاری نسبت به انجام معاملات اقدام کنند. درواقع بدون حضور واسطه‌ای به اسم کارگزار، امکان انجام معاملات روی سهام و هرنوع اوراق بهاداری که در بازار بورس و فرابورس ایران پذیرش شده و مورد معامله قرار می­‌گیرد، وجود ندارد. بنابراین کارگزاران بورسی اشخاص حقوقی هستند که نقش واسط بین خریدار و فروشنده را در بازار بورس بازی می‌­کنند. در ازای ایفای این نقش و فراهم آوردن بسترهای معاملاتی برای مشتریان، کارگزاری‌ها از محل کارمزد دریافتی از معاملات، کسب درآمد می­‌کنند.

میزان کارمزد دریافتی کارگزاری­‌ها طبق قوانین و دستورالعمل­‌های منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار است. بنابراین کارگزاری‌ها نمی‌­توانند هزینه یا کارمزدی به جز کارمزدهای مجاز اعلام شده ازسازمان بورس از مشتری و یا از محل معاملات ایشان دریافت کنند.

برای آگاهی از نرخ کارمزدهای معاملات و خدمات در بورس ایران کافی‌ست به تارنمای سازمان بورس و یا مطلب آموزشی محاسبه کارمزد خرید و فروش سهام، مراجعه کنید.

براساس این لیست، کم­ترین میزان کارمزد دریافتی کارگزاری‌ها مربوط به معاملات صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری قابل معامله در بورس یا ETFهاست.

کارمزد خرید و فروش سهم چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

معاملات بورسی هم در بخش خرید و هم در بخش فروش مشمول کارمزد هستند. یعنی هم زمانی که اقدام به خرید سهم می­‌کنید بخشی از مبلغ خرید شما به عنوان کارمزد کسر می­‌گردد و همچنین در زمان فروش، درصدی از ارزش فروش سهم شما به عنوان کارمزد برداشت می­‌شود. این کارمزدها همزمان با انجام معامله محاسبه و کسر می­‌گردند. درصورتیکه سفارش خرید یا فروش شما به خرید یا فروش واقعی منجر نشود ( به دلیل عدم تطابق قیمت خرید یا فروش و یا حذف سفارش توسط سفارش‌گذار) کارمزدی از شما کسر نمی‌­گردد.

کارمزد کسر شده از معاملات، صرفا متعلق به کارگزاری نیست. دراصل این کارمزد شامل بخش‌­های مختلفی است. عدد کسر شده به عنوان کارمزد شامل کارمزد کارگزاری، کارمزد شرکت بورس، کارمزد شرکت سپرده‌گذاری، کارمزد شرکت مدیریت فناوری بورس، حق نظارت سازمان بورس و مالیات است.

هرکدام از این کارمزدها درصد مشخصی از عدد معاملات خرید یا فروش معامله­‌گران هستند. کارمزدی که به کارگزاری پرداخت می­‌کنید در ازای استفاده از خدماتی همچون زیرساخت­‌های معاملاتی شرکت کارگزاری است. بخش‌­های دیگر کارمزد نیز براساس خدمات ارائه شده از سوی شرکت بورس، سپرده­‌گذاری و سایر نهادهای خدمات­‌دهنده می‌­باشد. در راستای سیاست­‌های تشویقی در حوزه سرمایه­ گذاری در بورس، هیچ نوع مالیاتی در سفارشات خرید به عنوان کارمزد کسر نمی‌­گردد.

معاملات سهام و حق تقدم سهام، اوراق بدهی و گواهی سپرده­‌، آتی سهام و صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری قابل معامله، هرکدام در بخش‌­های مخنلف مربوط به کارمزد معاملات، درصدهای مشخصی دارند که توسط سازمان بورس ابلاغ شده‌است.

به‌صورت کلی مبلغ کارمزد در معاملات مربوط به سهام و حق تقدم سهام به شرح جدول ذیل است :

سهام و حق تقدم سهام شرح کارمزد خرید فروش جمع حداکثر مبلغ کارمزد خرید(میلیون ریال) حداکثر مبلغ کارمزد فروش(میلیون ریال) جمع/سقف کارمزدها(میلیون ریال)
کارگزاران ۰.۰۰۳۰۴ ۰.۰۰۳۰۴ ۰.۰۰۶۰۸ ۳۰۰ ۳۰۰ ۶۰۰
بورس(در معاملات خرد) ۰.۰۰۰۲۵۶ ۰.۰۰۰۲۵۶ ۰.۰۰۰۵۱۲ ۳۰۰ ۳۰۰ ۶۰۰
بورس (در معاملات عمده و بلوک) ۰.۰۰۰۲۵۶ ۰.۰۰۰۲۵۶ ۰.۰۰۰۵۱۲ ۵۰۰ ۵۰۰ ۱.۰۰۰
سپرده‌گذاری ۰.۰۰۰۰۹۶ ۰.۰۰۰۱۴۴ ۰.۰۰۰۲۴ ۱۶۰ ۲۴۰ ۴۰۰
مدیریت فناوری ۰.۰۰۰۰۸ ۰.۰۰۰۱۲ ۰.۰۰۰۲ ۸۰ ۱۲۰ ۲۰۰
حق نظارت سازمان ۰.۰۰۰۲۴ ۰.۰۰۰۲۴ ۰.۰۰۰۴۸ ۱۰۰ ۱۰۰ ۲۰۰
مالیات ۰ ۰.۰۰۵ ۰.۰۰۵ فاقد سقف فاقد سقف
جمع کل ۰.۰۰۳۷۱۲ ۰.۰۰۸۸ ۰.۰۱۲۵۱۲  

برای محاسبه کارمزد پرداختی در معاملات خود، در هنگام سفارش­‌گذاری برای خرید سهم و یا حق‌تقدم سهم تنها کافی‌ست جمع کارمزد خرید را در مبلغ سفارش خرید و برای فروش سهم، جمع عدد کارمزد فروش را در ارزش روز فروش سهام خود ضرب کنید تا عدد کارمزد پرداختی خود را به‌دست آورید.

کم­‌ترین میزان کارمزد خرید و فروش در بورس

درراستای تشویق عموم مردم به سرمایه‌­گذاری، سیاست­‌ها و ابزارهای مالی مختلفی از طرف سازمان بورس اتخاذ و ایجاد می‌­شود. همچون عدم دریافت مالیات در سفارشات خرید سهام و یا دریافت حداقل کارمزد در معاملات مربوط به صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری قابل معامله!

به‌صورت کلی صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری یکی از مهم‌­ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس با ریسک­‌های بسیار کم­تر از سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس می­‌باشد. سرمایه­‌گذاری مستقیم یعنی شما به عنوان سرمایه­‌گذار به‌صورت مستقیم اقدام به انتخاب و خرید سهم کنید که نیازمند یادگیری، بررسی و آموزش کامل تحلیل تکنیکال و سپس تشخیص بهترین قیمت برای خرید سهم می­‌باشد.

صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری فرصتی را فراهم می‌­کنند که شما بدون نیاز به صرف زمان برای انجام مراحل قبلی، با اتکا بر تجربه و تخصص مدیران سرمایه­‌گذاری، سرمایه خود را در استخری از وجوه جمع­‌آوری شده از سایر افرادی مشابه خودتان قرار داده و مدیریت آن را به کارشناسان خبره مدیر صندوق سرمایه‌گذاری بسپارید. نوعی از این صندوق­‌ها به‌صورت قابل معامله در بورس هستند.

قابل معامله بودن صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری، امکان خرید و فروش واحدهای این صندوق­‌ها را برای سرمایه­‌گذاران تسهیل می­‌کند. باتوجه به سیاست­‌های تشویقی در حوزه سرمایه‌­گذاری غیرمستقیم، کم­ترین کارمزدهای خرید و فروش به معاملات این دسته از صندوق ‌ها تعلق دارد.

این صندوق ‌ها براساس ترکیب دارایی­‌هایی که در آن سرمایه­‌گذاری کرده‌­اند به انواع مختلفی همچون درسهام، مختلط و درآمد ثابت تقسیم می­‌شوند. در صندوق‌های درسهام حجم بیشتر وجوه جمع‌ آوری شده در سهام و حق تقدم سهام سرمایه‌­گذاری می‌­شود و سرمایه­‌گذاران در سود و زیان که ناشی از افزایش یا کاهش قیمت واحدهای صندوق است، شریک می­‌باشند. صندوق­‌های مختلط ریسک کم­‌تری نسبت به صندوق­‌های درسهام داشته و حجمی از دارایی­‌ها یا وجوه صندوق در اوراق بادرآمدثابت بورسی برای کاهش ریسک صندوق، سرمایه­‌گذاری می­‌شود.

با این­ حال مشابه با صندوق درسهام، سرمایه‌گذاران در سود و زیان صندوق شریک هستند. صندوق­‌های در اوراق با درآمدثابت، کلیه وجوه صندوق را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه­‌گذاری می­‌کنند بنابراین حداقل سود پیش­‌بینی ­شده ­ برای پرداخت به سرمایه‌­گذاران دارند که به صورت دوره‌ای در تاریخ پرداخت سودی که در اساسنامه خود اعلام کرده­‌اند، به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌­کنند.

شرح کارمزدهای مربوط به معاملات واحدهای سرمایه­‌گذاری صندوق­‌های سرمایه‌گذاری در سهام قابل معامله به شرح ذیل می­‌باشد:

صندوق­‌های سرمایه‌گذاری درسهام(etf) شرح کارمزد خرید فروش جمع حداکثر مبلغ کارمزد خرید(میلیون ریال) حداکثر مبلغ کارمزد فروش(میلیون ریال) جمع/سقف کارمزدها(میلیون ریال)
کارگزاران ۰.۰۰۰۹۵ ۰.۰۰۰۹۵ ۰.۰۰۱۹ ۳۰۰ ۳۰۰ ۶۰۰
بورس ۰.۰۰۰۰۸ ۰.۰۰۰۰۸ ۰.۰۰۰۱۶ ۳۰۰ ۳۰۰ ۶۰۰
سپرده‌گذاری ۰.۰۰۰۰۳ ۰.۰۰۰۰۴۵ ۰.۰۰۰۰۷۵ ۱۶۰ ۲۴۰ ۴۰۰
مدیریت فناوری ۰.۰۰۰۰۲۵ ۰.۰۰۰۰۳۷۵ ۰.۰۰۰۰۶۲۵ ۸۰ ۱۲۰ ۲۰۰
حق نظارت سازمان ۰.۰۰۰۰۷۵ ۰.۰۰۰۰۷۵ ۰.۰۰۰۱۵ ۱۰۰ ۱۰۰ ۲۰۰
جمع کل ۰.۰۰۱۱۶ ۰.۰۰۱۱۸۷۵ ۰.۰۰۲۳۴۷۵  

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط (etf) شرح کارمزد خرید فروش جمع حداکثر مبلغ کارمزد خرید(میلیون ریال) حداکثر مبلغ کارمزد فروش(میلیون ریال) جمع/سقف کارمزدها(میلیون ریال)
کارگزاران ۰.۰۰۰۹۵ ۰.۰۰۰۱۹ ۰.۰۰۱۱۴ ۳۰۰ ۳۰۰ ۶۰۰
بورس ۰.۰۰۰۰۸ ۰.۰۰۰۰۱۶ ۰.۰۰۰۰۹۶ ۳۰۰ ۳۰۰ ۶۰۰
سپرده­گذاری ۰.۰۰۰۰۳ ۰.۰۰۰۰۰۹ ۰.۰۰۰۰۳۹ ۱۶۰ ۲۴۰ ۴۰۰
مدیریت فناوری ۰.۰۰۰۰۲۵ ۰.۰۰۰۰۷۵ ۰.۰۰۰۰۳۲۵ ۸۰ ۱۲۰ ۲۰۰
حق نظارت سازمان ۰.۰۰۰۰۷۵ ۰.۰۰۰۰۱۵ ۰.۰۰۰۰۹ ۱۰۰ ۱۰۰ ۲۰۰
جمع کل ۰.۰۰۱۱۶ ۰.۰۰۰۲۳۷۵ ۰.۰۰۱۳۹۷۵  

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بادرآمدثابت (etf) شرح کارمزد خرید فروش جمع حداکثر مبلغ کارمزد خرید(میلیون ریال) حداکثر مبلغ کارمزد فروش(میلیون ریال) جمع/سقف کارمزدها(میلیون ریال)
کارگزاران ۰.۰۰۰۱۵ ۰.۰۰۰۱۵ ۰.۰۰۰۳ ۵۰ ۵۰ ۱۰۰
بورس ۰.۰۰۰۰۲۵ ۰.۰۰۰۰۲۵ ۰.۰۰۰۰۵ ۲۰ ۲۰ ۴۰
سپرده­گذاری ۰.۰۰۰۰۰۳۷۵ ۰.۰۰۰۰۰۳۷۵ ۰.۰۰۰۰۰۷۵ ۶ ۶ ۱۲
مدیریت فناوری ۰.۰۰۰۰۰۲۵ ۰.۰۰۰۰۰۲۵ ۰.۰۰۰۰۰۵ ۴ ۴ ۸
حق نظارت سازمان ۰.۰۰۰۰۰۶۲۵ ۰.۰۰۰۰۰۶۲۵ ۰.۰۰۰۰۱۲۵ ۱۰۰ ۱۰۰ ۲۰۰
جمع کل ۰.۰۰۰۱۸۷۵ ۰.۰۰۰۱۸۷۵ ۰.۰۰۰۳۷۵  

 

خلاصه مقاله

کلیه معامله‌گران در بازار بورس در ازای انجام معاملات خرید و فروش باید کارمزد پرداخت کنند. کارمزد معاملات توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص و اعلام شده است. اطلاعات مربوط به کارمزد خدمات در بازار سرمایه از طریق تارنمای سازمان بورس در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. بنابراین باتوجه به اینکه نرخ کارمزد معاملات توسط سازمان بورس مشخص شده است، مفهومی به عنوان کارگزاری با کم­‌ترین کارمزد، در بازار سرمایه وجود ندارد.

کلیه کارگزاری­‌ها عدد کارمزد یکسانی در معاملات اوراق مختلف دارند و برهمین اساس این کارمزد در زمان انجام معامله از مبلغ معاملات شما کسر می­‌گردد. طبق جداول نرخ کارمزد خدمات بازار سرمایه، بخشی از کارمزدهای مربوط به معاملات سهام و حق تقدم سهام در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. برای محاسبه کارمزد خرید و فروش سهام خود، کافی‌ست از جدول مربوط به کارمزدها، عدد اعلام شده را در مبلغ خرید یا ارزش فروش سهم خود ضرب کنید تا میزان کارمزد پرداختی خود را بدست آورید.

اما در بین کارمزدهای پرداختی برای معاملات اوراق مختلف، کم­ترین کارمزد دریافتی مربوط به معاملات واحدهای صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری قابل معامله است. این اقدام در راستای سیاست­‌های تشویقی برای سرمایه­‌گذاران درنظر گرفته شده‌است. صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری ابزاری برای ایجاد فرصت سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم با ریسک­‌های پایین برای سرمایه­‌گذاران مبتدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *