تخفیف کارمزد کارگزاری چقدر است؟

یکی از روش­های متداول برای جلب رضایت و ایجاد وفاداری در مشتریان کارگزاری­های بورس، ارائه تخفیفات کارمزدی است. از آنجا که بخشی از کارمزد محاسباتی در معاملات خرید و فروش سرمایه­گذاران، متعلق به کارگزاری است، طبق ضوابط و مقرراتی که کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، به نهادهای مالی اعلام می­کند این شرکت­ها می­توانند تا سقف مشخص شده­ای از سهم کارمزد خود را تحت عنوان تخفیف کارمزد به مشتریان خود بازگردانند. بنابراین تخفیف کارمزد هرگونه پرداخت نقدی و غیرنقدی و یا عدم دریافت سقف مصوب کارمزد معاملات به هر طریق در تبادل با مشتریان کارگزاری می­باشد.

سقف تخفیف مجاز و بیشترین تخفیف کارمزد

طبق مصوبه ابلاغ شده از کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، در معاملات بورس و فرابورس و همچنین معاملات روی کالاهای مشمول مصوبات ستاد تنظیم بازار در بورس کالای ایران، حداکثر تا ۲۵% از سقف مصوب کارمزد کارگزاری، قابل اعطا به عنوان تخفیف کارمزدی به مشتریان می­باشد. در معاملات بورس انرژی و معاملات روی کالاهای غیرمشمول مصوبات ستاد تنظیم بازار در بورس کالای ایران، این عدد به حداکثر۶۰% رسیده و در صندوق­ های نیکوکاری حداکثر ۸۰% می­باشد. بنابراین پرداخت تخفیف کارمزدی بیشتر از سقف مجاز اعلام شده، نوعی تخلف برای کارگزاری­ ها محسوب می­شود.

از طرف دیگر کارگزاری­ ها تنها مجاز به اعلام این تخفیفات در قالب باشگاه مشتریان بوده و اعلام و تبلیغ این تخفیفات در قالبی به جز باشگاه مشتریان، تخلف دیگری برای کارگزاری خواهد بود. براین ­اساس امکان اعلام اینکه کدام کارگزاری بالاترین تخفیف کارمزدی را به مشتریان خود ارائه می­دهد، ممکن نبوده و معامله ­گران برای اطلاع از میزان تخفیفات کارمزدی کارگزاری خود باید به بخش باشگاه مشتریان کارگزاری مراجعه کنند و یا با بخش پشتیبانی مشتریان کارگزاری تماس بگیرند.

درحال حاضر اکثر کارگزاری­ها به منظور تشویق بیشتر مشتریان خود به ایجاد گردش­ های معاملاتی بالاتر از طرح­های پلکانی برای ارائه تخفیف استفاده می­کنند.

 کارمزد کارگزاری برای معاملات مختلف

همانگونه که سقف تخفیف کارمزد برای برخی از معاملات متفاوت از معاملات دیگر است، بهتر است بدانید که معاملات مختلف در بورس و فرابورس و همچنین بورس کالا و بورس انرژی، کارمزدهای متفاوتی دارند.

کم کارمزدترین کارگزاری بورس چقدر است؟سازمان بورس و اوراق بهادار، سقف نرخ کارمزدها و خدمات در بازار سرمایه ایران را در مستندی که در تارنمای این شرکت قرار گرفته منتشر نموده است.

آخرین ویرایش این مستند مربوط به دی ماه سال ۱۳۹۹ می­باشد. طبق این مستند سقف کارمزدها و نرخ­های خدمات در بورس اوراق بهادار، بورس کالای ایران، بورس انرژی، فرابورس ایران، شرکت سپرده­ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و همچنین کانون نهادهای سود سرمایه گذاری در بورس و نهادهای مالی بصورت کامل در چهل و چهار صفحه ارائه شده است.

هر سرمایه­ گذار مبتدی و یا حرفه­ای برای محاسبه کارمزد خرید و فروش سهام میزان کارمزد پرداختی خود در معاملات خرید و فروش، می­تواند از این مستند استفاده نماید. هرچند اکثر کارگزاری ها در سامانه معاملات آنلاین خود، پس از ثبت درخواست سفارش خرید و یا فروش، میزان کارمزد پرداختی شما را به صورت خودکار و براساس قوانین ابلاغ شده در این مستند، محاسبه کرده و به شما نمایش می­دهند.

نکته مهم دانستن این نرخ­های کارمزدی آن است که بدانید درصورتیکه از خدمات یک کارگزاری استفاده می­کنید و در قالب باشگاه مشتریان از تخفیفات کارمزدی بهره ­مند می­شوید، محاسبات تخفیف­ها براساس نوع معاملات شما متفاوت می­باشد. در موارد بسیاری مشتریان دچار سردرگمی درخصوص میزان تخفیفات ارائه شده از محل کارمزد معاملات خود می­شوند که این موضوع در اکثر مواقع به دلیل متفاوت بودن نوع معاملات مشتری می­باشد. نرخ کارمزد معاملات در سهام و حق تقدم سهام، اوراق بدهی و گواهی سپرده­گذاری، معاملات آتی و صندوق­های سرمایه­گذاری متفاوت بوده و برای محاسبه میزان تخفیف کارمزد معاملات خود باید به این نکته توجه داشته باشید.

خلاصه مقاله

یکی از مهم­ترین و تقریبا قدیمی­ترین خدمات کارگزاری­ها به مشتریان و معامله­گران، ارائه تخفیفات کارمزدی است. درواقع تخفیفات کارمزدی به عنوان ابزاری برای رقابت بین کارگزاری­ها به منظور جذب مشتری درنظر گرفته می­شود. با اینحال درجهت سالم­سازی این رقابت در میان کارگزاری­ها، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اقدام به ابلاغ مصوبه­ای درخصوص سقف تخفیفات کارمزدی کارگزاران نموده است. براساس این مصوبه سقف تخفیفات کارمزدی قابل ارائه کارگزاران به معامله­گران و مشتریان خود در معاملات بورس و فرابورس و کالاهای مشمول مصوبات ستاد تنطیم بازار در بورس کالا، حداکثر ۲۵% می­باشد. میزان تخفیفاتی که تا این سقف توسط کارگزاری­ها اعمال می­شود تنها در قالب باشگاه مشتریان قابل اطلاع­رسانی می­باشد.

اگر عضو باشگاه مشتریان کارگزاری هستید و از تخفیفات کارمزدی بهره می­برید باید بدانید که مبلغ ریالی تخفیفات براساس نوع معاملات شما متفاوت می­باشد. براساس نرخ کارمزدهای معاملات اعلام شده توسط سازمان بورس، ابتدا درصد کارمزد کارگزاری روی معاملات مشخص شده و سپس کارگزاری تا سقف ۲۵% از سهم خود را می­تواند بصورت نقدی یا غیرنقدی در قالب باشگاه مشتریان به شما پرداخت کند. درصد کارمزد کارگزاری روی معاملات سهام و حق تقدم و سایر اوراق متفاوت بوده لذا میزان تخفیف پرداختی کارگزاری به شما از محل سهم کارمزدی خود، متفاوت است.

همچنین بسیاری از کارگزاری­ها از طرح­های پلکانی تخفیف کارمزد استفاده می­کنند. بدین معنا که براساس دسته­بندی مشخصی میزان درصد تخفیفات کارمزدی معاملات شما تا سقف ۲۵% اعلام می­گردد. براساس این دسته­بندی هرچه شما گردش معاملاتی بالاتر و به دنبال آن کارمزد بیشتری برای کارگزاری بسازید، درصد تخفیف بالاتری برای شما لحاظ خواهد شد. حداقل درصد نرخ تخفیف یا برگشت کارمزد براساس گردش معاملات می­تواند برای کارگزاری­های مختلف متفاوت باشد اما حداکثر درصد نرخ تخفیف کارمزد ۲۵% است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *