نویسنده: تیم تولید محتوای کارگزاری دارا

بهترین کارگزاری برای نوسان گیری

بهترین کارگزاری­‌ها برای نوسان­‌گیری کدام کارگزاری­‌ها هستند؟

  • نوسان­‌گیری بیش از آنکه در ایران به عنوان یک استراتژی معاملاتی شناخته شود، به عنوان روشی برای کسب بازدهی بالا در مدت زمانی کوتاه شناخته شده است و از آن­جا که عموما می‌­­تواند همراه با دستکاری قیمت سهم همراه باشد، کم­تر در روش درست و علمی آن معرفی شده است.

  • براین اساس عموم ما معامله­‌گران و علاقمندان به فعالیت در بورس، پیش از آنکه به یادگیری ابزارهای این استراتژی معاملاتی بپردازیم به دنبال شناسایی فرصت­‌های نوسان­‌گیری از افرادی که با نام “نوسان‌­گیر”شناخته می­‌شوند، هستیم.

    در ادامه این مطلب به معرفی این استراتژی معاملاتی می‌­پردازیم. لازم است بدانید این استراتژی پیش از آنکه به کارگزاری یا سامانه معاملاتی که با آن معامله می­‌کنید، وابسته باشد، به شناخت شما از این ابزار و سطح ریسک‌­پذیری شما در به‌کارگیری آن بستگی دارد.

نوسان­گیری چیست؟

استراتژی­‌های معاملاتی مختلفی برای معاملات سهام وجود دارد. بصورت کلی استراتژی معاملاتی یک روش سیستماتیک در بازار اوراق بهادار برای خرید و فروش سهام است. استراتژی معاملاتی برمبنای قوانین و معیارهای مشخصی است که در زمان تصمیم­‌گیری برای معاملات از آن استفاده می‌­کنید. این استراتژی­‌ها می­‌توانند با درنظر گرفتن مواردی مثل سبک سرمایه­‌گذاری، ارزش بازار سهم، شاخص­‌های تکنیکال، شاخص صنعت، سطح متنوع‌­سازی پرتفوی، دوره زمانی سرمایه‌گذاری، سطح ریسک و سایر موارد ساده یا پیچیده باشند.با اتخاذ هر نوع استراتژی، درهرصورت کلیه معامله‌­گران باید در دوره­‌های زمانی مختلف و براساس مقتضیات بازار نسبت به ارزیابی استراتژی‌­های معاملاتی خود اقدام کنند.
یکی از استراتژی‌های معاملاتی، نوسان­‌گیری است. نوسان­‌گیری عبارت از خرید یک سهم در کف قیمتی و فروش آن در قیمتی بالاتر در کوتاه­‌ترین بازه زمانی است. معامله‌­گرانی که این نوع استراتژی معاملاتی را درپیش می­‌گیرند به دنبال استفاده از تغییرات سریع قیمت‌­ها هستند. هرچند کسب سود از این روش به‌دلیل کسب بازدهی بالا در زمانی کوتاه، ریسک بسیار بالاتری نسبت به سایر استراتژی­‌های معاملاتی داردشناسایی سهم مناسب برای نوسان­‌گیری یکی از مسایل مهم و دشوار در این استراتژی است. از آنجا که سهام موجود در بورس به سهام ارزشی و سهام رشدی تقسیم می‌­شوند می‌­توان از دو محل برای سرمایه­‌گذاری در بورس سود شناسایی کرد.یکی خرید سهام ارزشی و نگهداری آن با استراتژی بلندمدت و برخورداری از سود نقدی سهام است. درواقع شما با تحلیل بنیادی یک سهم به این نتیجه می­‌رسید که فعالیت اصلی شرکت، فعالیت سودآوری بوده و درنتیجه در پایان سال مالی سود نقدی خوبی را بین سهامداران خود تقسیم خواهد کرد. پس به خرید این سهم اقدام می­‌کنید و آن را تا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه جهت دریافت سود نقدی نگهداری می­‌کنید.

درحالتی دیگر شما شرکتی را شناسایی می­‌کنید که در آینده رشد و توسعه خوبی خواهد داشت و درحال حاضر زیر قیمت یا ارزش واقعی خود در بازار معامله می­‌شود. پس به خرید سهم اقدام کرده و در بازه زمانی مشخص شده‌­ای از افزایش قیمت یا ارزش بازار آن سودمند می­‌شوید.در نوسان­‌گیری حالت دیگری از استراتژی معاملاتی متصور است. معامله گران نوسان‌­گیر، ریسک‌­پذیری بسیار بالایی دارند و علاقمند به معاملات کوتاه‌مدت هستند. کوتاه‌مدت در استراتژی معاملاتی بازه‌های زمانی کمتر از شش ماه تعریف شده اما در نوسان­‌گیری این بازه زمانی در طولانی­‌ترین حالت ممکن حدود یک ماه برای نوسان­‌گیر تعریف می­‌شود نوسان­‌گیر هم به شخصی اطلاق می­‌شود که در بازه زمانی کوتاه‌مدت ، در پی کسب سود از محل نوسان قیمت‌هاست.

کسب سود از نوسان‌گیری

درواقعیت کسب سود از نوسان‌گیری کار دشواری‌ست و به عوامل متعددی بستگی دارد. هرچند در بازار بورس علاقمندان زیادی برای استفاده از این استراتژی و کسب سود در کوتاه­‌ترین زمان ممکن وجود دارد اما باید بدانید نوسان­‌گیری همانند سایر استراتژی­‌های معاملاتی نیازمند داشتن دانش و مهارت­‌های زیادی‌ست. شناسایی سهم و مشخص کردن نقطه مناسب جهت خرید و فروش یا خروج به موقع از سهم جزء این مهارت­‌هاست. داشتن دانش­‌هایی همچون تابلوخوانی، رفتارشناسی معاملاتی معامله­‌گران و بررسی میزان نقدینگی در جریان معاملات سهم و سایر مباحث مالی از نیازمندی­‌های پیش‌فرض در اتخاذ استراتژی نوسان‌­گیری است.

شناسایی سود در بورس ایران چگونه است؟

ایران کشوری درحال توسعه است که عمدتا به‌دلیل تغییرات زیاد سیاست‌­های اقتصاد کلان نوسانات بالایی را در بازارهای خود تجربه می­‌کند. بورس هم به عنوان آینه تمام‌نمای هر اقتصادی در دنیا متاثر از این نوسانات و تغییرات است. برای سرمایه­‌گذاری در بورس ایران باید همیشه نسبت به این تغییرات آگاه باشید و همواره بازارهای موازی از جمله بازار مسکن، ارز، طلا و.. را رصد کنید. اگر تصمیم به سرمایه­‌گذاری در بورس گرفتید، با بررسی تمامی عوامل کلان و خرد، سهام مناسب را شناسایی کنید و پس از آن با بررسی بازه ارزندگی یک سهم برای خرید آن اقدام کنید. شناسایی سود در این زمان کاملا به اطلاعات و آگاهی و درک شما از بازه ارزندگی سهام خریداری شده بستگی دارد. کسب بازده بالاتر از بازده بدون ریسک در شرایط کلی به عنوان یکی از معیارهای شناسایی سود درنظر گرفته می‌­شود. یعنی ممکن است سرمایه­‌گذار با خرید سهم و کسب بازدهی بالاتر از نرخ سود سپرده بانکی در مدت زمانی مشخص، تصمیم به خروج از سهم پیش از گذر از حد بالای ارزندگی سهم بگیرد. رصد همه­‌جانبه بازارها و اطلاعات، گام مهمی در شناسایی سود در بورس است.

تکنیک­‌های شناسایی سود در بورس

قطعا یکی از روش‌­های ایجاد ثروت در بلندمدت سرمایه­‌گذاری در بورس است. هرچند ارزش سهام شرکت‌­ها در بلندمدت رشد می­‌کند اما پیش­‌بینی دقیق تغییرات قیمتی روزانه سهام تقریبا غیرممکن است. تکنیک‌­هایی برای کسب و شناسایی سود در بورس وجود دارد که در این مقاله به برخی از آن­ها می‌­پردازیم :

خرید و نگهداری

یک روش متداول برای کسب سود در بورس پذیرش استراتژی خرید و نگهداری است. سرمایه­‌گذارانی که به‌صورت مداوم استراتژی ورود به بازار و خروج از بازار را به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه در پیش می‌­گیرند، فرصت­‌های مهم کسب سود سالانه سهام را از دست می­‌دهند. علاوه‌­براین درپیش گرفتن این استراتژی می­‌تواند به شما در استفاده و حضور در بهترین روزهای بورس کمک کند.

سرمایه‌­گذاری در صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری به جای سهام

  • یکی از مهم­‌ترین ابزارهای کاهش ریسک سرمایه‌­گذاری، متنوع­‌سازی آن است. سرمایه­‌گذاری در صندوق­‌های سهامی به شما این امکان را می­‌دهد که به جای سرمایه‌­گذاری روی یک سهم، با همان مبلغ در سبد متنوعی از سهام سرمایه­‌گذاری کنید. همچنین سرمایه­‌گذاری در صندوق­‌هایی که با عنوان صندوق شاخصی شناخته می‌­شوند، یعنی تغییرات شاخص بورس یا یک صنعت خاص را دنبال می­‌کنند امکان کسب بازدهی بالاتر از بازار را فراهم می­‌کنند.

سرمایه­‌گذاری مجدد سودهای نقدی دریافتی

  • شاید سودهای نقدی سالانه‌­ای که درنتیجه سرمایه‌­گذاری در سهام بدست می‌­آورید در ببیشتر موارد براساس تعداد سهم تحت مالکیت شما، ناچیز باشد اما  تجربه نشان داده است سرمایه‌­گذاری مجدد این مبالغ به جای هزینه کردن آن­‌ها منجر به بازدهی بالاتر خواهد شد.

  •  

لیست کارگزاری­ه‌ای رتبه الف

شما برای انجام معامله و به‌کارگیری استراتژی‌­های معاملاتی نیاز به یک کارگزار دارید. کارگزاری با فراهم کردن سامانه­‌های زیرساختی معاملات و ارائه پشتیبانی، به شما در بهره­‌مندی از یک تجربه معاملاتی و سرمایه‌­گذاری خوب کمک می‌­کند. هرچند تصمیم‌­گیری درخصوص سرمایه‌­گذاری و مشاوره در این حوزه طبق مجوزهای سازمان بورس و اوراق بهادار و براساس قوانین مشخصی به نهادهای مالی مشخصی با نام مشاور سرمایه‌­گذاری و شرکت سبدگردان داده می‌­شود اما انتخاب یک کارگزاری خوب می­‌تواند با تسهیل روش‌­های سفارش‌­گذاری، برخط بودن و عدم اختلال سیستم­‌های معاملاتی و ارائه خدماتی همچون اعتبار خرید و تخفیف کارمزد، همراه خوبی در مسیر سرمایه‌­گذاری شما باشد.

درحال حاضر ۱۱۴ کارگزاری در ایران فعالیت می­‌کنند. این کارگزاری­‌ها به‌صورت دوره‌­ای براساس آمار معاملات خود از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار رتبه‌­بندی می­‌شوند. هرچند رتبه­‌بندی براساس آمار معاملات نمی­‌تواند معیار دقیق و مشخصی برای انتخاب بهترین کارگزاری برای معامله‌­گران باشد، اما شما می­‌توانید با مراجعه به تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار لیست رتبه‌­بندی کارگزاری­‌ها را مشاهده نمایید.

خلاصه مقاله

در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی از استراتژی‌های معاملاتی یعنی “نوسان­‌گیری”  آشنا کنیم. این استراتژی ازنظر بازه زمانی،کوتاه­‌مدت و از نظر میزان ریسک، جزء استراتژی­‌های با سطح ریسک بالا درنظر گرفته می­‌شود. در این روش “نوسان­‌گیر” یا شخصی که این استراتژی را دنبال می‌کند به دنبال کسب سود از طریق خرید سهم در کف قیمتی و فروش آن در قیمت­‌های بالاتر است. اگر علاقمند به استفاده از این روش در معاملات خود هستید باید بدانید تنها دنبال کردن افراد نوسان‌­گیر و به نوعی کپی کردن این روش برای خرید و فروش سهم منجر به کسب سود برای شما نخواهد شد. مهارت­‌هایی چون تابلوخوانی، تحلیل تکنیکال و بررسی همه‌­جانبه بازارها لازمه کسب سود در این روش است. با این حال استراتژی‌های مختلفی برای شناسایی سود و کسب بازدهی در بورس مثل استراتژی خرید و نگهداری سهم، سرمایه‌گذاری مجدد و تنوع­‌سازی از طریق خرید صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری وجود دارد. براساس میزان نوسانات و تغییرات در سیاست‌­های اقتصادی کلان و وضعیت بازارهای موازی شما همواره می‌­توانید با مشخص کردن میزان بازدهی مطلوب خود نسبت به شناسایی سود در سرمایه‌­گذاری بورسی خود، اقدام کنید.