نویسنده: تیم تولید محتوای کارگزاری دارا

چطور با پول کم سرمایه‌گذاری کنیم؟

در شرایط سخت اقتصادی و وجود نرخ بالای تورم، یکی از بهترین روش‌های کسب سود و در­آمدزایی به منظور حفظ ارزش پول در برابر تورم، سرمایه­‌گذاری است. بدون شک دلایل بسیاری برای اهمیت سرمایه‌‌گذاری وجود دارد، اما هر سرمایه‌گذار فارغ از سن و سال و طبقه اجتماعی­، برای این کار علاوه‌­بر دانش کافی، نیاز به سرمایه اولیه دارد و این سرمایه ­اولیه بر میزان سود سرمایه‌ گذاری در بورس بی‌تاثیر نیست. یکی از دغدغه‌های حال حاضر بیشتر افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری، پیدا کردن روش‌هایی از سرمایه‌‌گذاری‌ست که با سرمایه اولیه اندک یا پول کم هم قابل انجام باشد.

اهمیت سرمایه­‌گذاری با سرمایه‌ کم

امروزه با­توجه به افزایش قیمت کالا و کاهش قدرت خرید؛ یکی از راه­‌هایی که می­‌تواند به حفظ ارزش پول­ کمک نماید سرمایه‌گذاری است. علاوه‌براین، تورم و شرایط اقتصادی متغیر باعث می‌شود تا سطح نقدینگی افراد به‌صورت چشم‌گیری تغییر پیدا کند، که این به خودی خود در میزان سطح پس‌انداز و تهیه سرمایه اولیه تاثیرگذار است. از سوی دیگر، قشر کم‌درآمد و همینطور جوانان به­ دلیل بالا رفتن قیمت اقلامی مثل ماشین، ارز، طلا، سکه و مسکن، که به عنوان گزینه‌های سرمایه­‌گذاری در کشور ما مطرح هستند، گزینه­‌های مناسبی با سرمایه اولیه موجود در این میان نمی­‌یابند.

بنابراین با وجود سرمایه اولیه کم، انتخاب روش موثر برای سرمایه­‌گذاری به چالش بزرگی بدل می‌شود. به همین دلیل، یافتن روش‌هایی که شانس  سرمایه‌‌گذاری با سرمایه یا پول کم را به شما می‌دهد اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. در ادامــه قــصد داریم تا شما را با انــواع سرمایــه­ گذاری بدون نیاز به سرمایه اولیه چندان زیاد آشنا کنیم.

 

ایده­‌های سرمایه­‌گذاری با پول کم

راساس آنچه که تحت عنوان سرمایه‌گذاری در کشور ما مطرح می­‌شود شاید بتوان بهترین و مطمئن­‌ترین ایده­‌های سرمایه‌گذاری با سرمایه اولیه کم را در بازار سرمایه ایران پیدا کرد. بازاری که درنتیجه تلاش برای توسعه ابزارهای مالی و ایجاد فرصت­‌های متنوع سرمایه­‌گذاری همواره تلاش کرده تا بسترهای جدیدی از مفهوم سرمایه­‌گذاری را در کنار بازار پول و مفاهیم آشناتری چون سپرده‌­های بانکی، برای عموم مردم فراهم نماید.

از ایجاد سامانه­‌های معاملات آنلاین و امکان سرمایه ‌گذاری مستقیم در بورس تا تشکیل صندوق­‌های سرمایه ‌گذاری در انواع متنوع برای سرمایه‌­گذاری غیرمستقیم در این بازار. بنابراین می­‌توان گفت اگر به دنبال فرصت­‌هایی برای سرمایه­‌گذاری مبالغ اندکی هستید که به­‌عنوان پس‌­انداز در جریان اقتصادی و مالی زندگی شما درنظر گرفته می‌­شوند، می‌­توانید روی بازار سرمایه و ابزارهای موجود آن در ایران، حساب کنید.

در ادامه برخی از روش­‌های سرمایه­‌گذاری با مبالغ اندک در بازار سرمایه و سایر بازارها را برای شما معرفی می‌­کنیم.

سپرده بانکی

سپرده بانکی از شناخته‌شده­‌ترین گزینه­‌های سرمایه­‌گذاری به‌خصوص برای افرادی‌­ست که تمایل به پس­‌انداز وجوه خرد با کم­ترین ریسک را دارند. باتوجه به قدمت بازار پول یا بازار بانکی در کشور ما و تبلیغات گسترده در راستای آشنایی و تشویق عموم مردم به سپرده‌­گذاری در بانک، شاید اولین و راحت‌­ترین انتخاب برای سرمایه­‌گذاری مبالغ اندک باشد. سپرده­‌های بانکی در دو نوع کوتاه‌­مدت و بلندمدت بوده و برخی از بانک­‌ها در چارچوب قوانین و مقررات بانکی اقدام به ایجاد طرح­‌هایی برای جذب منابع با نام‌­های مختلف از سوی مردم می‌­نمایند.

سپرده کوتاه­‌مدت بانکی

اکثر ما برای انجام عملیات بانکی متداول و مرسوم از سپرده‌­های کوتاه­‌مدت عادی استفاده می‌­کنیم. این سپرده­‌ها امکان واریز و برداشت از تمامی شعب بانکی را دارند و افراد کلیه عملیات بانکی خود را می‌­توانند از طریق ابزارهای بانکی که دراختیار کاربران قرار داده می‌­شود، انجام دهند. در سپرده­‌های کوتاه‌­مدت بانکی سود کمی به­ صورت ماهانه به حساب مشتریان واریز می‌­گردد. عدد این سود پرداختی درحال حاضر بین ۸% تا ۱۰% می‌­باشد و عمدتا حداقل وجهی باید در مانده حساب این سپرده ­ها وجود داشته باشد تا حساب سپرده کوتاه ­مدت شما فعال باقی بماند.

درصورت برداشت کل موجودی حساب و یا بستن آن پیش از موعد یک ماه، سودی به موجوی حساب شما تعلق نمی­‌گیرد. حداقل این موجودی برای بانک‌­های مختلف متفاوت بوده و عمدتا مبلغی بین ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومان است. برای افتتاح این نوع از حساب­ ها کافی‌­ست با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از شعب بانک موردنظر خود مراجعه کنید. هرچند به دلیل سود بسیار کم این نوع سپرده­‌ها در مقابل نرخ تورم حتی با سرمایه اندک موردنیاز، به عنوان گزینه سرمایه­‌گذاری جذاب شناخته نمی­‌شود.

سپرده بلندمدت بانکی

سپرده بلندمدت بانکی به عنوان سپرده­‌ای برای تجمیع منابع بانکی جهت سرمایه­‌گذاری بانک در پروژه‌ها و سهیم کردن سود حاصل از آن با سرمایه‌­گذاران شناخته می­‌شود. هرچند دارندگان این نوع از سپرده­‌ها اطلاعاتی درمورد نوع پروژه­‌ها به ­صورت شفاف ندارند و صرفا سود سپرده خود را به­ صورت ماهانه دریافت می­‌کنند. نرخ این سودها درمیان بانک‌­ها عمدتا براساس حجم منابع مشتریان، تفاوت دارد اما درحالت کلی در شرایط فعلی نرخ سود سپرده بلندمدت بانکی عددی بین ۱۶% تا ۲۰% بوده و حداقل مبلغ اولیه نیز برای عمده بانک­‌ها یک میلیون تومان است.

افتتاح سپرده بلندمدت بانکی تفاوتی با سپرده کوتاه ‌مدت ندارد اما شرایطی دارد که تنها تحت آن شرایط سود اعلام شده به مانده حساب شما تعلق می­‌گیرد. از جمله این شرایط عدم امکان برداشت از حساب تا دوره زمانی تعیین شده­ اعلامی بانک می‌­باشد. در این دوره شما دسترسی به پول خود جهت برداشت را ندارید و اگر نیاز به برداشت وجه این سپرده را داشته باشید، وجهی تحت عنوان جریمه برداشت زودتر از موعد پرداخت می­‌کنید. پس از پایان دوره زمانی اعلام شده، امکان برداشت از حساب برای افراد فراهم می­‌باشد.

از آنجا که سپرده‌­های بلندمدت به‌صورت یک‌­ساله و یا دوساله هستند، شما زمانی از نرخ کامل محقق شده به‌صورت ماهانه بهره­‌مند می­‌شوید که زودتر از سررسید سپرده، سرمایه خود را از بانک خارج نکنید. درغیر این‌­صورت مبلغ برداشت شده با نرخ شکست به شما پرداخت می­‌شود بدین مفهوم که سرمایه شما با کسر درصد مشخصی که به­‌عنوان جریمه برداشت لحاظ می­‌گردد به شما پرداخت می­‌شود.

پس در دوحالت سرمایه شما در سپرده بلندمدت بانکی مشمول جریمه برداشت خواهد بود: حالت اول در زمان برداشت وجه زودتر از محدودیت زمانی اولیه پس از افتتاح حساب که توسط بانک اعلام می­‌شود و عمدتا یک ماه است و در حالت دوم  اقدام به برداشت یا بستن حساب  زودتر از موعد زمانی سپرده که بسته به نوع سپرده انتخابی شما، یک­‌ساله یا دوساله است.

سرمایه‌گذاری در بورس

برای شروع سرمایه ­گذاری در بورس به‌­صورت مستقیم، نیاز به سرمایه یا پول اولیه زیادی ندارید اما دانش و آگاهی بالا، نیازمند ورود به این بازار است. سرمایه‌‌گذاری در بورس این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید حتی با سرمایه اولیه چند صد هزار تومانی نیز سرمایه‌‌گذاری را شروع کنید. البته پس از طی مراحل مشخص شده برای احرازهویت در بازار سرمایه و ثبت‌نام در یک کارگزاری که جزء قوانین ثابت و الزامی برای تبدیل شدن به یک معامله­‌گر بورسی است.

از مهم‌ترین ویژگی­‌های سرمایه‌­گذاری در بورس قابلیت نقدشوندگی بالای آن است به‌طوری که شما می‌توانید سرمایه خود را در کم‌ترین زمان ممکن به وجه‌ نقد تبدیل کنید. علاوهبراین، با توجه به قانون معافیت مالیاتی در بورس، سود حاصل از انجام معاملات بورسی بدون کسر مالیات خواهد بود.

شما با سرمایه­‌گذاری در بورس علاوه‌بر کمک به تامین مالی شرکت­‌ها در واقع می‌توانید با یک استراتژی درست و هوشمندانه، تورم­ را به اصطلاح دور بزنید، به این معنا که با افزایش نقدینگی خود، توانسته‌اید کاهش ارزش پولی را پوشش دهید. سرمایه‌‌گذاری در بورس این امکان را برای جوانان یا قشرهای کم درآمد جامعه فراهم می‌کند تا بدون داشتن سرمایه اولیه چندان، بتوانند شانس سرمایه‌‌گذاری و کسب سود را پیدا کنند، به شرط آن‌که قبل از سرمایه‌‌گذاری، استراتژی  و  هدف خود را مشخص و دانش سرمایه‌‌گذاری خود را بالا ببرند.

صندوق‌های سرمایه‌­گذاری

دانش سرمایه‌­گذاری دانشی نیست که بتوان یک­‌روزه به آن دست پیدا کرد و یادگیری آن، نیـاز به زمان، مـطــالعه و تـجربه فراوان دارد. از ایـن­‌رو، صنـدوق­‌های سـرمایه­‌گذاری این امکان را به شما می‌دهند تا به عنوان یک فرد مبتدی، بتوانید به راحتی سرمایه‌‌گذاری در بورس را با روش غیرمستقیم آغاز کنید. روش غیرمستقیم یعنی شـما در این نوع از سـرمایه‌گذاری، سرمایه خود را در اختیار متخصصانی قرار می­‌دهیـد که با حوزه بورس و انجام معاملات بورسی آشنایی کامل داشته و با استفاده از تجربیات و علـم تحلیل بازار برای شما سرمایه‌‌گذاری می‌کنند.

این متخـصـصـان با تجمیع سرمایه ­اولیه شما و دیگر سرمایه‌گذاران، و سرمایه­‌گذاری آن در سبدی متنوع از اوراق بهادار، شما­ را از منافع آن بهره‌­مند می‌­سازند. مدیران این صندوق­‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که با رعایت الزامات و دستورالعمل­‌های مربوطه، اقدام به تأسیس و مدیریت این صندوق­‌ها کرده و سیاست­‌های سرمایه‌­گذاری مشخصی را براساس نوع صندوق سرمایه­‌گذاری درحال فعالیت، دنبال می‌­کنند.

نکته قابل‌توجه اینجاست که برای سرمایه‌‌گذاری در این صندوق‌ها نیز نیازی به بودجه چندانی نیست و می‌توانید با مبالغ کم‌، سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید. در برخی از صندوق‌­ها از نوع صندوق­‌های “صدور و ابطالی” این مبلغ برای هر واحد از صندوق، حدود ۱۰۰ هزار تومان می­‌باشد. صندوق‌های سرمایه­‌گذاری انواع مختلفی دارند اما دو نوع از انواع موردعلاقه سرمایه­‌گذاران، صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی هستند.

صندوق­‌های درآمد ثابت شبیه سپرده بانکی بوده با این حال مزایای قابل توجهی نسبت به سپرده بانکی دارند و  ماهانه سود محقق شده صندوق را به‌صورت روزشمار به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند. صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری سهامی نیز عمده وجوه جمع‌­آوری شده صندوق را در سهام سرمایه‌­گذاری می­‌کنند و سرمایه­‌گذاران در سود و زیان سرمایه­‌گذاری در این صندوق­‌ها سهیم هستند. هر دو نوع این صندوق­‌ها در نوع “قابل معامله” نیز فعالیت می­‌کنند.

یعنی شما می­‌توانید با دراختیار داشتن کدبورسی و کاربری سامانه معاملات آنلاین از کارگزاری، نسبت به خرید این صندوق­‌ها اقدام کنید. نباید فراموش کنید که قوانین مربوط به ثبت­‌نام و امکان سرمایه­‌گذاری در این صندوق­‌ها نیز مشابه با فرآیند سرمایه‌­گذاری مستقیم در بورس می­‌باشد. شما باید رویه احرازهویت و سجامی شدن را برای ثبت‌­نام و واریز وجه در هر نوع از صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری انجام دهید. مطالب بیشتر در مورد صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری و انواع آن را می­‌توانید در بلاگ آموزشی صندوق‌های سرمایه ‌گذاری ببینید.

 

بهترین روش‌­های سرمایه‌­گذاری با پول کم

انتخاب بهترین روش برای سرمایه­‌گذاری چه با پول کم و چه سرمایه اولیه قابل­‌توجه، نیاز به یادگیری فرصت‌­ها و بررسی همه‌­جانبه توسط سرمایه­‌گذار دارد. براساس ویژگی­‌ها وسایر شرایط موجود، هر کدام از روش­‌های بالا می­‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه­‌گذاری باشد. اما اگر می­‌خواهید فرصت مناسبی برای حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم داشته باشید و یا حتی فرصت کسب بازدهی بالاتر از نرخ تورم، بازار سرمایه و بورس به همراه ابزارهای متنوع خود، می‌­تواند این فرصت طلایی را دراختیار شما قرار دهد.

در گام اول ورود به صندوق‌­های سرمایه ‌گذاری از نوع با درآمد ثابت که تشابه بالایی با سپرده بانکی ولی با مزیت‌­ها و حتی سود بیشتر دارند،می­‌تواند برای اشخاصی که تحمل ریسک کمی دارند مناسب باشد و برای افراد ریسک­‌پذیری که علاقه به سرمایه‌­گذاری بیشتر در سهام دارند، صندوق­‌های سهامی به عنوان بهترین ابزار سرمایه‌­گذاری غیرمستقیم در بورس درنظر گرفته شود. با صرف زمان و کسب دانش و اطلاعات لازم در هر کدام از این ابزارها می‌­توان به سطحی رسید که فرصت سرمایه­‌گذاری مستقیم برای افراد در بورس فراهم گردد و ابزارهای دیگری که ریسک بالاتر داشته اما فرصت بازدهی بالاتری را نیز فراهم می‌­کنند، انتخاب کنید.

حداقل سرمایه لازم برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، ۵۰۰ هزار تومان و در صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری باتوجه به نوع صندوق از حداقل حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌­باشد.

خلاصه مقاله

برای نسل جوان که شاید سرمایه زیادی برای شروع سرمایه‌‌گذاری در گزینه­‌هایی مثل املاک و مستغلات، خودرو، یا حتی طلا و سکه و ارز را نداشته باشند، پیدا کردن روش‌هایی برای سرمایه‌‌گذاری با پول کم­تر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چراکه در شرایط کنونی جامعه شاید تنها راه برای حــفــظ نســبی ارزش پول، ســرمایه‌­گذاری باشد.

از دیرباز تاکنون بازار پول یا بانک­‌ها به عنوان معتبرترین و راحت‌­ترین گزینه­ سرمایه­‌گذاری بدون ریسک برای عموم مردم شناخته شده است. این درحالی‌ست که با ظهور بازار سرمایه و بورس و ایجاد ابزارهای متنوع سرمایه ‌گذاری برای افراد با سطوح ریسک‌پذیری متفاوت، فرصت‌­هایی با امکان دریافت سود بالاتر حتی با مبالغ اندک را برای کلیه افراد علاقمند به سرمایه‌­گذاری فراهم می‌­آورد.

محدودیت‌­هایی مثل بلوکه شدن پول، نرخ شکست سود پرداختی، سرمایه اولیه حداقل یک میلیون تومانی برای افتتاح سپرده بلندمدت و عدم پوشش قابل قبول نرخ تورم در سرمایه‌­گذاری­‌های سنتی در برابر نقدشوندگی بالا، امکان برخورداری از سود روزشمار حتی باوجود برداشت وجه و امکان بهره‌­مندی از فرصت­‌های کسب بازدهی بالاتر از نرخ سود بانکی در سرمایه­‌گذاری در بازار بورس قرار می‌­گیرد.

این مزیت‌­ها درکنار سیاست­‌های نظارتی و شفافیت عملکرد باعث می­‌شود بتوانید تجربه یک سرمایه ‌گذاری مطمئن را در بورس داشته باشید. اما نباید فراموش کرد که سرمایه­‌گذاری یک عمل بلندمدت بوده و شما باید بتوانید همزمان با تجمیع منابع خرد، به افزایش آگاهی و دانش خودتان در راستای کسب بازدهی بالاتر اقدام کنید.

ما در کارگزاری­ دارا تلاش می­‌کنیم تا با فراهم کردن بستری برای سرمایه ‌گذاران راهی برای سرمایه­‌گذاری هوشمندانه، بنیادین و اصولی پیشنهاد دهیم. کارگزاری دارا سعی دارد برای تمامی اقشار جامعه مسیر سرمایه‌­گذاری را هموار سازد.