نویسنده: تیم تولید محتوای کارگزاری دارا

نمودار ارزندگی سهام چیست؟

پرکاربردترین نمودارهای تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال ابزار یا روشی است که برای پیش‌بینی حرکت احتمالی قیمت یک اوراق بهادار در آینده بر اساس داده‌های بازار استفاده می‌شود. نظریه تحلیل تکنیکال بر این اساس است که اقدامات جمعی، یعنی محاسبه کارمزد خرید و فروش سهام توسط همه شرکت‌کنندگان در بازار به طور دقیق تمام اطلاعات مربوط به یک اوراق بهادار را منعکس می‌کند.

  • همه نمودار‌های تحلیل تکنیکال با استفاده از داده‌های قیمتی یکسان تشکیل می‌شوند؛ اما داده‌ها را به روش ‌های مختلف نمایش می‌دهند. در نتیجه، هر کدام انواع مختلفی از تحلیل تکنیکال را برای کمک به معامله‌گران در تصمیم‌گیری در بازارهای ارز، سهام، اندیکاتورها و کالا را مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • ما به طور جامع آموزش گام به گام تحلیل بنیادی در این مقاله را توضیح داده‌ایم. با این حال، چهار نوع رایج‌‌تر از این نمودارها عبارتند از: نمودار خطی، نمودار میله‌‌ای، نمودار نقطه‌‌ای و شکل و نمودار شمعی
  • تفسیر نمودارها ممکن است برای معامله‌گران تازه‌کار ترسناک باشد، بنابراین درک مفاهیم پایه‌ای تکنیکال امری ضروری است. در این مقاله انواع مختلف نمودارهای تحلیل تکنیکال و نرم افزار تحلیل بنیادی مورد استفاده در بازارهای مالی را نشان می‌دهیم و مبانی و کاربردهای این نوع نمودارها را به طور خلاصه بیان می‌کنیم.

نمودار خطی

نمودار خطی یکی از انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال است که در آن، اطلاعات قیمت سهام یا حجم معاملات در محور عمودی یا y و دوره زمانی مربوطه در محور افقی یا x قرار می‌گیرد.

منظور از حجم معاملات، تعداد سهام یک شرکت است که طی یک روز خاص در بازار خرید و فروش شده است.

این نمودار نسبت به سایر نمودارهای تحلیل تکنیکال اطلاعات کمتری در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند. خطوط در این نمودار با توجه به قیمت بسته در واحد زمان رسم می‌شوند؛ یعنی اگر نمودار خطی روزانه باشد، از قیمت بسته برای روز استفاده می‌شود و فرضاً اگر نمودار ۵ دقیقه‌ای باشد، از قیمت بسته هر ۵ دقیقه معامله استفاده می‌شود.

از نقاط قوت این نمودار می‌توان به سادگی آن اشاره کرد که در نگاه اول دیدگاهی ساده از حرکت قیمت در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. همچنین می‌توان با استفاده از آن عملکرد سهام‌های متعدد را در یک نمودار مورد بررسی قرار داد.

TradingView، Stock Rover، TC2000،‌ TrendSpider و MetaStock از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای نمودارهای سهام هستند که از نمودارهای خطی پشتیبانی می‌کنند.

بررسی مزایا و معایب نمودار خطی

بهترین راه برای معامله: سهام

تجربه معامله گری: در حد مبتدی

روش تحلیل تکنیکال: مروری کلی بر بازار که باعث تغییر داده های منتقل شده می‌شود.

مزایا: پشتیبانی از معاملات بدون تأثیر احساسات

نمودار خطی معمولاً قیمت های پایانی را نمایش می‌دهد و هیچ چیز دیگری در آن وجود ندارد. هر قیمت بسته شده به قیمت قبلی پیوند داده می‌شود تا پیگیری خط مداوم آسان باشد.

این نوع نمودار ها اغلب برای اخبار تلویزیون، روزنامه‌ها و بسیاری از مقالات وب مورد استفاده قرار می گیرند؛ چون درک آن ها راحت و آسان است.

نمودار خطی اطلاعات کمتری نسبت به نمودار های شمعی یا میله ای ارائه می دهد؛ اما با یک نگاه ساده می توانید بازار را زیر نظر بگیرید.

مزیت دیگر نمودار خطی این است که می تواند با انتخاب یک رنگ خنثی، مانند نمودار آبی رنگی که در بالا نشان داده شده است، به مدیریت احساسات معامله‌گر کمک کند. این به این دلیل است که نمودار خطی، حرکات “متغیر” در رنگ های مختلف از بین می‌برد.

نکته مهم: با توجه به نمودار خطی که فقط قیمت های بسته را نشان می دهد، معامله‌گران باتجربه برای تعیین بسته شدن قیمت به صورت روزانه یا شرایطی که تحلیل‌گر می‌خواهد موج های فرعی را به راحتی بررسی کند از یک نمودار خطی استفاده می کنند.

نمودار میله‌ای از دیگر انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال است که در ظاهر شبیه نمودار خطی است؛ با این تفاوت که اطلاعات بیشتری در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد. نقطه فوقانی هر خط عمودی نشان‌دهنده بالاترین قیمتی است که سهام در یک روز معامله شده و نقطه پایینی نشان‌دهنده پایین‌ترین قیمت معامله شده سهام در آن روز است.

نمودار میله ای

به همین ترتیب خط افقی سمت چپ نشان‌دهنده اولین قیمت معامله شده سهام در روز معاملاتی و خط افقی سمت راست نشان دهنده قیمت سهام یا ارز در آخرین معامله روز است. یکی از مزایای مهم نمودارهای میله‌ای نسبت به نمودارهای خطی این است که این چارت‌ها علاوه بر قیمت‌ دارایی، نوسان قیمت آن را نیز منعکس می‌کنند.

این یعنی احساسات کمتری در تحلیل این نمودارها دخیل خواهد بود. به عنوان مثال، یک بدنه بزرگ قرمز رنگ می‌تواند نشان‌دهنده ترس خالص باشد که منجر به فروش وحشت‌زده می‌شود. این رنگ می‌تواند برای معامله‌گرانی که ترجیح می‌دهند تحلیل‌های خود را بر اساس محدوده قیمت‌ دارایی انجام دهند، تا حدی حواس‌پرتی ایجاد کند.

بررسی مزایا و معایب نمودار میله‌ای

بهترین راه برای معامله: فارکس، سهام، شاخص ها و کالا ها

تجربه معامله گری: در حد متوسط

برای شناسایی روندها، سطوح حمایت و مقاومت و نقاط ورود از داده های قیمتی نمودار میله ای استفاده کنید.

مزایا: جزئیات بیشتری را در اختیار معامله گر قرار می دهد که به شناسایی سطوح کلیدی و داده های مهم کمک می کند.

نمودار میله ای قیمت های بالا، پایین، باز و بسته شدن (HLOC) را برای هر دوره تعیین شده در هر میله نشان می دهد. خط عمودی با قیمت بالا و پایین برای میله ایجاد می شود. خط تیره در سمت چپ میله قیمت باز  و خط تیره در سمت راست قیمت بسته شدن را نشان می دهد.

بسته شدن یک میله (سبز) یا پایین آمدن (قرمز)، به معامله گر صعودی یا نزولی بودن بازار برای آن دوره را نشان می دهد.

شباهت های بین این نوع نمودار و نمودار شمعی هنگامی که در کنار هم تشکیل می شوند قابل تشخیص است، اما نمودار میله ای برای نمای واضح از بازار بهتر عمل می کند. با حذف رنگ پررنگ از نمودار، معامله گران می توانند روندهای بازار را با دقت بالا ببینند.

نمودارهای شمعی (کندل استیک)

هر شمع یا کندل از سه قسمت تشکیل می‌شود؛ سایه بالایی، سایه پایینی و بدنه. در مقایسه با سایر نمودارهای تحلیل تکنیکال، رنگ بدنه همه‌ی کندل استیک‌های این نمودار سبز یا قرمز بوده و هر یک از آن‌ها نشان‌دهنده بخشی از یک دوره زمانی هستند. داده‌های کندل استیک معاملات انجام شده در آن دوره زمانی خاص را خلاصه می‌کند؛ به عنوان مثال یک شمع ۵ دقیقه‌ای نشان‌دهنده کل داده‌های معاملاتی طی آن ۵ دقیقه است. در هر کندل چهار نقطه داده وجود دارد: قیمت باز قیمت بسته، قیمت بالایی و قیمت پایینی.

قیمت باز مربوط به اولین معامله در یک دوره زمانی خاص و قیمت بسته مربوط به آخرین معامله طی آن دوره است. این دو بخش بدنه شمع در نظر گرفته می‌شوند. به همین ترتیب قیمت بالایی مربوط به بالاترین قیمت معامله و قیمت پایینی مربوط به پایین‌ترین قیمت معامله در آن دوره است.

  • در نمودار کندل استیک، خطی از بالای بدنه هر شمع تا بالاترین قیمت کشیده می‌شود که به آن سایه، دم یا فیتیله می‌گویند. پایین شمع سایه پایینی یا دم پایینی است که با یک خط عمودی به سایه بالایی وصل می‌شود. اگر قیمت بسته بالاتر از قیمت باز باشد، بدنه سبز رنگ و نشان‌دهنده سود خالص است. اگر قیمت باز بالاتر از قیمت بسته باشد، بدنه قرمز رنگ بوده و از کاهش قیمت خبر می‌دهد.

     

بررسی مزایا و معایب نمودار شمعی

  • بهترین راه برای معامله: فارکس، سهام، شاخص ها و کالا ها

    تجربه معامله گری: در حد متوسط

    روش تحلیل تکنیکال: شبیه تکنیک نمودار میله ای (بستگی به اولویت معامله گر دارد)

    مزایا: کندل استیک ها در مقایسه با نمودار های میله ای از نظر تحلیل چشمی برای معامله گران راحت ترند.

    نمودار شمعی قیمت های بالا، پایین، باز و بسته شدن (HLOC) را برای هر دوره تعیین شده برای کندل ها نشان می دهد. بدنه هر کندل نشان دهنده قیمت باز و بسته است در حالی که “فتیله ها” حداکثر و حداقل قیمت برای هر دوره را نشان می دهند.

    رنگ هر شمع به تنظیمات اعمال شده بستگی دارد ، اما بیشتر پلتفرم های نموداری از رنگ های سبز و قرمز به عنوان رنگ های پیش فرض استفاده می کنند. کندل های سبز نشان دهنده آن است که قیمت بالاتر از جایی که باز می شود بسته شده است (که اغلب به آن کندل صعودی می گویند) و هر کندلی که قرمز باشد به معنای بسته شدن قیمت پایین تر از مقدار باز شدن آن است (که اغلب به آن کندل نزولی می گویند).

    نمودار شمعی محبوب ترین نوع نمودار مورد استفاده در تحلیل تکنیکال فارکس است؛ چون در حالی که تشخیص آن در یک نگاه آسان است، اطلاعات بیشتری را در اختیار معامله گر قرار می دهد.

نمودارهای شمعی به معامله‌گران بورس ایران کمک می‌کنند که پیش بینی بهتری از جهت بازار داشته باشند. در نمودارهای شمعی الگوهای متفاوت ایجاد می‌شود. این الگوها در کنار دیگر داده‌ها، اطلاعات مختلفی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

با کمک تغییر روند نمودارهای شمعی یا فواصل بین دو الگوی شمعی متفاوت، می‌توان نقاط درست ورود به معامله یا خروج از آن را مشخص کرد. برای تحلیل بهتر نمودارهای شمعی، ابتدا باید روند اصلی بازار را مشخص کنید. تعیین روند اصلی بازار بسیار ساده است.

  • معمولاً جهت بازار به شکل صعودی یا نزولی است. بعد از تشخیص جهت اصلی بازار می‌توان نقاط کف و سقف قیمتی را مشخص کرد. تعدادی از الگوهای نمودار بازار مالی در کف قیمتی به وجود می‌آیند. یعنی محل به وجود آمدن آنها در انتهای یک روند نزولی است.

نمودارهای شمعی به معامله‌گران کمک می‌کنند تا نقاط حمایت و مقاومت را مشخص کنند. زیرا این نقاط هستند که ادامه روند بازار را نشان می‌دهند.

همچنین اکثر کندل‌های نمودارهای شمعی در روند صعودی به رنگ سبز هستند و در روند نزولی به رنگ قرمز می‌باشند. این موضوع نیز به تریدرها کمک می‌کند تا تشخیص دقیق‌تری داشته باشند.

نمودار تعاملی شاخص چیست؟

نمودار تعاملی شاخص بر اساس حجم معاملات و قیمت روزانه سهام هر شرکت و در دوره های زمانی و با امکان تنظیم مختصات مختلف توسط کاربران بوده و می تواند در تحلیل تکنیکال سهامداران از وضعیت هر شرکت مورد استفاده قرار گیرد  . در واقع در نمودار تعاملی شاخص افراد می توانند نمودار روند نماد های مختلف و شاخص های مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایید.

خلاصه مقاله

در اپلیکیشن داراتحلیل با توجه به نظرکارشناسان کارگزاری دارا ، شرکت‌های پلتفرم تولیدی و سرمایه‌گذاری ارزش گذاری شده و با توجه به برخی از مفروضات کارشناسی ، محدوده ارزندگی شرکت‌ها تعیین شده است تا راهنمای مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد از این‌رو از نمودار می‌توان برای تصمیمات سرمایه‌گذاری استفاده کرد. همچنین در قسمت تکنیکال پیشرفته ، نمودار تکنیکالی سهام شرکت‌ها با توجه به نمودارهایی از نمودارهای تکنیکال که در بالا گفته شد وجود دارد تا اطلاعات جامعی را در تحلیل تکنیکال و فاندامنتال یا بنیادی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.