ثبت­ نام غیرحضوری در کارگزاری

از سال ۱۳۹۸ و با شروع پاندمی کرونا، بسیاری از خدمات در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری به سمت الکترونیکی و غیرحضوری شدن حرکت کردند. تلاش در راستای کاهش مراجعه حضوری به ادارات و شرکت‌­ها برای دریافت خدمات، منجر به ایجاد زیرساخت‌­های جدید در این بازارها شده و در مدت زمانی کوتاه، مهم‌ترین بخش‌­ها از فرآیندهای مربوط به ارائه خدمات در بازار سرمایه کاملا الکترونیک شد.

پیش‌­تر سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) برای احرازهویت فعالین بازار سرمایه راه‌اندازی شده بود. سجامی شدن، اولین قدم برای شناسایی در بازار سرمایه و دریافت خدمات است. به این ترتیب اشخاصی که سجامی می‌­شوند می­‌توانند به راحتی از کلیه خدمات قابل ارائه در بازار سرمایه استفاده کنند. سجامی شدن در سامانه سجام شامل دو مرحله است. مرحله اول، ثبت‌نام، که شامل ورود اطلاعات هویتی و مالی در سامانه و استعلام و اعتبارسنجی این اطلاعات است. پس از تایید اطلاعات، در مرحله دوم به منظور احراز اصالت اطلاعات، شما باید به‌صورت فیزیکی احرازهویت شوید.

بدین‌منظور یک مرحله مراجعه حضوری به یکی از مراکز موردتایید که در سامانه سجام درج شده است، الزامی­‌ست. پس از این مراجعه حضوری، اطلاعات نهایی شما تایید و درصورتیکه کد بورسی نداشته باشید، کد بورسی نیز برای شما تعریف و به‌صورت پیامک به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌­شود.

شرکت سپرده‌­گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان بنیان‌گذار پروژه سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) در بخش دوم سجامی شدن یعنی مرحله احرازهویت حضوری، با ارائه مجوز به نهادهای مالی که حائز شرایط امنیتی و عملیاتی لازم برای انجام احرازهویت الکترونیک از طریق هوش مصنوعی و یا سایر روش­‌های الکترونیک قابل اتکا ازنظر امنیتی بوده‌­اند، عملا شرایط را برای سجامی شدن و امکان دریافت خدمات از بازار سرمایه بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان و یا شعب کارگزاری­‌ها فراهم نمود. بنابراین شما بدون نیاز به مراجعه حضوری می­‌توانید به راحتی سجامی شوید.

ثبت­‌نام آنلاین در کارگزاری چگونه است؟

آنچه که برای اکثر تازه‌­واردان به بازار سرمایه گذاری در بورس مورد سوال قرار می­‌گیرد این است که چرا باید بعد از سجامی شدن و انجام احرازهویت مربوط به فرایند سجامی شدن، باز هم برای دریافت خدمات از کارگزاری­‌ها به دفاتر یا شعب کارگزاری موردنظر خود مراجعه کنند؟

ثبت‌­نام در کارگزاری­‌های بورسی علاوه‌­بر ارائه اطلاعات هویتی و احرازهویت فیزیکی، شامل تکمیل و امضای قراردادهایی است که طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه کارگزاری‌ها ملزم به دریافت امضای مشتری برای این قراردادها هستند.

قراردادهایی همچون قرارداد معاملات آنلاین، معاملات آفلاین، معاملات تلفنی یا کال سنتر و قرارداد اعتباری ازجمله این قراردادها هستند.

در سال ۱۳۹۸ و همزمان با الکترونیکی شدن فرآیندهای احرازهویت حضوری سجام، به کارگزاری­‌ها اجازه داده شد تا درصورت تمایل نسبت به الکترونیکی نمودن فرآیندهای ثبت­‌نام خود با قبول مسئولیت کامل درخصوص قراردادهایی که به‌صورت الکترونیکی امضا می­‌شوند، اقدام نمایند.

درهمین راستا، کارگزاری­­‌ها با کمک شرکت‌­های نرم­ افزار تحلیل بنیادی خود و با استفاده از سرویس‌­های دریافتی از شرکت سپرده­‌گذاری، عملیات الکترونیکی نمودن ثبت­‌نام مشتریان را آغاز کردند.

بعد از سجامی شدن، برای اینکه در بازار بورس بتوانید خرید و فروش سهم انجام دهید، باید یک کارگزاری انتخاب کنید. انتخاب کارگزاری برای مشتریان براساس یک‌سری معیارها صورت می‌­پذیرد. نوع سرویس­‌ها، امکان استفاده از خدمات اعتباری و  بیشترین تخفیف کارمزد کارگزاری که عموما در قالب باشگاه مشتریان ارائه می­‌شود، پشتیبانی و… ازجمله متداول­‌ترین معیارهای مشتریان برای انتخاب کارگزاری است. بعد از انتخاب کارگزاری، نیاز به ثبت‌­نام در کارگزاری منتخب دارید. به راحتی و با جستجوی نام کارگزاری خود می­‌توانید به سایت کارگزاری وارد شوید.

وب‌سایت کارگزاری­­‌ها بخشی تحت عنوان ثبت‌نام آنلاین/ ثبت­‌نام الکترونیک یا ثبت‌نام غیرحضوری دارند. با ورود به این بخش و با انتخاب گزینه “ثبت­‌نام” به راحتی وارد سامانه می­‌شوید. پس از ورود اطلاعات اولیه شامل کدملی، بااستفاده از سرویس‌های موجود، کدملی شما در سامانه سجام جستجو می­‌شود. درصورتیکه سجامی باشید، اطلاعات هویتی و مالی شما از سجام فراخوانی شده و به شما نمایش داده می‌­شود.

پس از این مرحله تنها نیاز است تا گام‌­های بعدی که شامل مطالعه و امضای قراردادها و تکمیل سایر فرم­‌های موردنیاز کارگزاری است، اقدام کنید. اما درصورتیکه سجامی نباشید یعنی کدملی شما در سجام ثبت­‌نام نشده باشد، از شما خواسته می­‌شود که در اسرع وقت نسبت به سجامی شدن و پس از آن ثبت­‌نام در سامانه کارگزاری، اقدام نمایید.

بعد از تکمیل مراحل ثبت­‌نام و چک کردن اطلاعات و قراردادهای شما توسط کارگزاری، نام کاربری و کلمه عبور سامانه معاملاتی آنلاین و آفلاین برای شما به‌صورت پیامک ارسال می‌­گردد و می‌­توانید با ورود و تغییر رمز، معاملات خود را شروع کنید.

شرایط ثبت‌نام غیرحضوری در کارگزاری

برای ثبت­‌نام غیرحضوری کارگزاری شرایط خاصی جز سجامی بودن وجود ندارد. امکان ثبت‌نام غیرحضوری برای اشخاصی که سجامی نباشند وجود ندارد.بهتر است تصویر مدارک هویتی خود را نیز در گوشی تلفن همراه یا سیستمی که از آن برای ثبت­‌نام غیرحضوری استفاده می­‌کنید،داشته باشید. درصورتیکه انجام فرآیندهای اینترنتی برای شما دشوار باشد، می‌­توانید با مراجعه به بخش پذیرش یکی از شعب کارگزاری منتخب خود؛ از ایشان بخواهید کلیه امور مربوط به سجامی شدن و ثبت‌نام شما در کارگزاری را انجام دهند. داشتن شماره تلفن همراه متعلق به خودتان و همچنین اصل مدارک هویتی برای مراجعه حضوری الزامی است.

 ثبت‌­نام در سجام

تصویر زیر اینفوگرافی مراحل ثبت­ نام سجام می­باشد که در این سامانه برای راهنمایی کاربران در دسترس قرار داده شده است.

نحوه احرازهویت در سجام

همانطور که پیش­تر گفته شد، احرازهویت در سجام در دو مرحله صورت می­پذیرد. مرحله اول استعلام اطلاعات هویتی و مالی اشخاص است.

اطلاعاتی همچون مالکیت کدملی وارد شده با شماره تلفن همراه ثبت شده ، استعلام اطلاعات هویتی از ثبت احوال، استعلام شماره حساب­ های بانکی معرفی شده و سایر استعلامات مرتبط، ازجمله مواردیست که در مرحله اول ثبت­نام در سجام یعنی مرحله ورود اطلاعات هویتی و مالی، بررسی می­شود. پس از موفق بودن استعلامات این مرحله، یک کد رهگیری برای انجام مرحله بعد که همان استعلام فیزیکی یا احرازهویت شخص می­باشد، بصورت پیامک ارسال می­گردد.

مرحله دوم احراز سجام با هدف تشخیص و تایید اصالت فیزیکی شخص با اطلاعات هویتی ایشان می­باشد. در این مرحله باید بخش احرازهویت، از سامانه سجام را انتخاب کنید.

این بخش شامل دو قسمت احرازهویت الکترونیکی و احرازهویت حضوری است. با انتخاب گزینه موردنظر خود می­توانید اطلاعات مربوط به نهادهای خدمات­ دهنده هر کدام از انواع احرازهویت­ های منتخب خود را ببینید. هزینه ­های مربوط به احرازهویت حضوری نیز برای اطلاع در این بخش توسط شرکت سپرده ­گذاری اعلام شده است.

فرآیند احرازهویت الکترونیک طبق اعلام شرکت سپرده ­گذرای مرکزی، باتوجه به مجوزهای دریافتی از مراجع ذی­صلاح و مطابق تعرفه­ های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می ­پذیرد. این نوع احرازهویت برای هر کدملی صرفا یک ­مرتبه امکان­پذیر است و درصورتیکه اطلاعات اسالی شما مطابق با قوانین و شرایط خواسته شده در ابتدای فرایند احرازهویت الکترونیک نباشد، پس از سه بار اعلام درخواست اصلاح اطلاعات ارسالی، انجام احرازهویت الکترونیک برای کدملی شما مسدود شده و ملزم به مراجعه حضوری برای انجام احرازهویت هستید.

هزینه ­های دریافتی مربوط به احرازهویت الکترونیک نیز به شما عودت داده نمی­شود. همچنین این نوع از احرازهویت برای شخص ایرانی اصیل و بالای ۱۸ سال قابل انجام است و برای نمایندگی از قبیل ولی، قیم، وکیل و… باز هم باید به صورت حضوری برای احرازهویت مراجعه کنید.

دریافت کدبورسی غیرحضوری

برای دریافت کدبورسی بصورت غیرحضوری باید سجامی شوید. به بخش ثبت­ نام سامانه سجام مراجعه کنید و شماره تلفن همراه تحت مالکیت خود را وارد کنید. کد تاییدی که از طریق پیامک برای شما ارسال شده است را به همراه کدملی و نوع شخصیت یعنی “حقیقی” یا “حقوقی” را وارد کنید. بعد از پرداخت هزینه ثبت ­نام در سامانه، از طریق درگاه بانکی باید اطلاعات فرم ­های نمایش داده شده را تکمیل کنید.

این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی، ارتباطی، کدهای بورسی، حساب­های بانکی، اطلاعات مالی و شغلی است. بعد از تکمیل اطلاعات، تمامی اطلاعات وارد شده شما استعلام می­شود و نتیجه این استعلام از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد. درصورتیکه نتیجه استعلام موفق باشد، کد رهگیری و درصورت ناموفق بودن نتیجه استعلام، مشکل موجود در اطلاعات شما برایتان بصورت پیامک ارسال می­شود.

با دریافت کد رهگیری، به بخش احرازهویت در سایت سجام رفته و احرازهویت خود را با مراجعه به یکی از مراکز معرفی شده و یا بصورت غیرحضوری انجام می­دهید. پس از ثبت تصویر چهره و امضا و ذخیره اطلاعات نهایی، پیامکی حاوی کد بورسی و تایید احرازهویت شما ارسال می­گردد.

سجامی شدن شامل چه مراحلی است؟

سجامی شدن در سامانه سجام شامل دو مرحله است. مرحله اول، ثبت نام، که شامل ورود اطلاعات هویتی و مالی در سامانه و استعلام و اعتبارسنجی این اطلاعات است.

آیا اشخاص غیر ایرانی هم می تواننند سجامی شوند؟

خیر. این نوع از احرازهویت برای شخص ایرانی اصیل و بالای ۱۸ سال قابل انجام است و برای نمایندگی از قبیل ولی، قیم، وکیل و… باز هم باید به صورت حضوری برای احرازهویت مراجعه کنید.

 

خلاصه مقاله

این روزها به راحتی می­توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری از بسیاری از خدمات قابل ارائه در بخش خدمات کشور برخوردار شوید. بازار سرمایه یا بورس نیز از این امر مستثنی نیست. الکترونیک شدن بسترهای ارائه خدمات با شروع پاندمی کرونا در کشور، سرعت بالاتری گرفت. احرازهویت و سجامی شدن بصورت کامل الکترونیک شد و کارگزاری ­ها نیز با فراهم کردن سامانه ­های ثبت­ نام غیرحضوری، تقریبا بصورت ۱۰۰% کلیه فرایندهای مربوط به احرازشدن در بازار سرمایه، دریافت کدبورسی و امکان بهره­ برداری از سامانه معاملات برای شروع سرمایه­ گذاری در بورس را برای کلیه اشخاص علاقمند فراهم کردند.

اما لازمه استفاده از خدمات غیرحضوری دقت به قوانین و مقررات مربوط به این خدمات و اطمینان از صحت اطلاعات و همچنین ارسال فایل­ها یا ویدئوهای تصویری براساس الزامات موردنظر است. همانند هرنوع خدمات دیگری، طبق قوانین و مقررات سازمان بورس الزاماتی برای استفاده از خدمات احرازهویت الکترونیک وجود دارد که در این مقاله به برخی از آنها در بخش نحوه احرازهویت در سجام اشاره شد.

همچنین باید بدانید که احرازهویت الکترونیک و سجامی شدن برای شروع به کار در بازار سرمایه و دریافت کدبورسی الزامی است. پس از آن شما باید در کارگزاری منتخب خود ثبت ­نام کنید. این بخش نیز بصورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری فراهم است. ثبت­ نام در کارگزاری علاوه ­بر تایید اطلاعات هویتی دریافت شده از سجام، نیاز به تایید الکترونیکی کلیه قراردادهای لازم برای دریافت خدماتی مثل معاملات آنلاین و دریافت اعتبار دارد. پس از انجام ثبت ­نام غیرحضوری و با دریافت اطلاعات کاربری و رمزعبور سامانه ­های معاملاتی، به راحتی می­توانید خرید و فروش خود در بازار بورس را آغاز کنید.

بااین وجود برای افرادی که جهت استفاده از سامانه­ های الکترونیک نیازمند راهنمایی می ­باشند و یا امکان استفاده از این زیرساخت ­ها را ندارند همچنان امکان مراجعه حضوری به شعب کارگزاری­ ها با در دست داشتن مدارک هویتی، برای انجام تمامی مراحل فراهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *