محاسبه کارمزد خرید و فروش سهام

در حوزه ارائه خدمات یکی از متداول‌­ترین روش ‌های کسب درآمد، دریافت کارمزد است. در بازار بورس نیز، در ازای خرید و فروش سهام مبلغی به عنوان کارمزد خرید و کارمزد فروش از وجه حاصل از خرید و فروش سهامداران کسر می­‌گردد.

میزان این کارمزد براساس مستندی که در تارنمای سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می­‌شود محاسبه می­‌گردد. در این مستند که توسط اداره نظارت بر بورس ­ها تهیه شده، سقف نرخ کارمزدها و خدمات در بازار سرمایه ایران به صورت کامل و شفاف اعلام شده است و شما به راحتی می‌­توانید از میزان این کارمزدها در معاملات خود اطلاع پیدا کنید.

در این مستند،سقف کارمزد معاملات و نرخ‌­های خدمات در بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران، بورس انرژی و فرابورس به تفکیک ارائه شده است. همچنین باتوجه به خدمات قابل ارائه در شرکت سپرده‌­گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و همچنین کانون نهادهای سرمایه­‌گذاری ایران ، سقف نرخ­ خدماتی که این نهادها به اعضای خود ارائه می­‌نمایند، ذکر شده است.

محاسبه کارمزد خرید و فروش سهام در سال ۱۴۰۱

چه به عنوان یک فعال بازار سرمایه و چه به عنوان فردی که به تازگی وارد بورس و فضای معاملات شده‌­اید، باید بدانید که چه مقدار کارمزد پرداخت می­‌کنید. اطلاع از میزان و نحوه محاسبه این کارمزدها به شما در محاسبه بازدهی یا سود سرمایه­ گذاری در بورس و همچنین تعیین نقطه سربه‌سری قیمت خرید و فروش کمک می­‌کند.

کارمزدی که برای خرید و فروش در هنگام انجام معاملات پرداخت می‌­کنید، بطور کلی شامل بخش‌­های زیر است:

  • کارمزد کارگزاری
  • کارمزد شرکت بورس
  • کارمزد شرکت سپرده ‌گذاری
  • کارمزد شرکت مدیریت فناوری
  • حق نظارت سازمان
  • مالیات

کارمزد کارگزاری

این کارمزد در خرید معادل ۰.۰۰۳۰۴ از مبلغ خرید و در فروش معادل ۰.۰۰۳۰۴ از مبلغ فروش شماست. شما برای انجام معاملات در بورس نیازمند به یک کارگزاری هستید. این کارگزاری شما را به عنوان مشتری خود ثبت‌­نام و امکان استفاده از سامانه­‌های معاملاتی خود را برای شما فراهم می­‌کند. بنابراین به ازای استفاده از این خدمات، مبلغی را در هربار خرید یا فروش سهم، براساس حجم مبلغ خرید یا فروش خود به کارگزاری پرداخت می­‌کنید.

بطور کلی می‌­توان گفت در هر عملیات خرید و فروش سهام مجموعا ۰.۰۰۶۰۸ از مبلغ مورد معامله، کارمزد کارگزاری است. سقف کارمزد دریافتی برای هر سفارش خرید حداکثر ۳۰۰ میلیون ریال و هر سفارش فروش نیز حداکثر همین مبلغ می‌­باشد. یعنی سقف کارمزدی که می­‌توان از هر معامله به کارگزاری پرداخت نمود، مجموعا ۶۰۰ میلیون ریال می­‌باشد.

همچنین براساس مصوبه سازمان بورس، سقف کارمزد کارگزاران در معاملات سهامی که ارزش زمان معامله آنها ۵ میلیون ریال یا کمتر باشد، ۲۰ هزار ریال یا ۲ هزار تومان تعیین شده است.

کارمزد شرکت بورس در معاملات خرد

بخش دوم از کارمزدی که باید در معاملات خود پرداخت کنید و به‌صورت خودکار در سفارشات شما منظور و کسر می­‌گردد، کارمزد شرکت بورس است. عدد کارمزد بورس برای معاملات خرد معادل ۰.۰۰۰۲۵۶ برای هر سفارش خرید و همین مقدار برای هر سفارش فروش است. پس مجموعا در هر سفارش خرید و فروش ۰.۰۰۰۵۱۲ از معاملات شما به عنوان کارمزد شرکت بورس کسر خواهد شد. حداکثر مبلغ کارمزد قابل دریافت به ازای هر سفارش خرید و هر سفارش فروش، هرکدام ۳۰۰ میلیون ریال (جمعا ۶۰۰ میلیون ریال) می‌­باشد.

کارمزد شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه

کلیه عملیات مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه توسط شرکت سپرده‌­گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه صورت می‌­پذیرد. بنابراین باتوجه به اینکه بخش مهمی از عملیات مالی خرید و فروش سهام شما توسط این شرکت انجام می‌­شود، در هر سفارش خرید و فروش معادل ۰.۰۰۰۰۹۶ و ۰.۰۰۰۱۴۴ از مبلغ معاملات خود را تحت عنوان کارمزد به این شرکت پرداخت می‌­کنید.

کارمزد مدیریت فناوری

شرکت مدیریت فناوری بورس ارائه‌دهنده کلیه زیرساخت­‌های سایت TSETMC بعنوان پایگاه مرجع اطلاعات معاملاتی سهام کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس می­‌باشد. ۰.۰۰۰۰۸ از مبلغ هر سفارش خرید و ۰.۰۰۰۱۲ از مبلغ هر سفارش فروش، سهم کارمزد پرداختی شما به این شرکت بابت دریافت خدمات زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات از این شرکت است. حداکثر مبلغ کارمزد مدیریت فناوری در هر سفارش خرید ۸۰ میلیون ریال و در هر سفارش فروش ۱۲۰ میلیون ریال است.

حق نظارت سازمان

این کارمزد بابت کلیه وظایف و خدمات سازمان بورس درحوزه نظارت بر عملکرد، خرید و فروش و درکل کلیه اتفاقات و رویدادهای واقع شده بر نماد سهم می­‌باشد. اگر در بازار بورس یک تازه‌­کار هستید، بهتر است بدانید سازمان بورس قوانین نظارتی متعددی بر معاملات سهم کلیه شرکت­‌ها دارد. نظارت بر  جلوگیری از دستکاری قیمت‌­ها و ایجاد صف خرید و فروش بدون انتشار اطلاعات مهم از طرف شرکت، بخشی از این نظارت‌­ها می­‌باشد.

بابت این نظارت­‌ها مبلغی معادل ۰.۰۰۰۲۴ در هر سفارش خرید و ۰.۰۰۰۲۴ در هر سفارش فروش، کارمزد به سازمان بورس پرداخت می­‌کنید. حداکثر کارمزد دریافتی سازمان بورس برای هر سفارش خرید ۱۰۰ میلیون ریال و برای هر سفارش فروش ۱۰۰ میلیون ریال است.

مالیات

در راستای سیاست­‌های تشویقی در حوزه سرمایه­‌گذاری در بورس، هیچ نوع مالیاتی در سفارشات خرید خود پرداخت نمی‌کنید. اما در هر سفارش فروش، ۰.۰۰۵ از مبلغ فروش سهام شما به‌عنوان مالیات طبق ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات مستقیم، کسر می‌­گردد. برخلاف سایر کارمزدهای پرداختی، برای مالیات پرداختی سقف مبلغی وجود ندارد.

درصد کارمزد خرید و فروش سهام چقدر است؟

سقف کارمزدها در بورس اوراق بهادار تهران

سهام و حق تقدم سهام شرح کارمزد خرید فروش جمع حداکثر مبلغ کارمزد خرید(میلیون ریال) حداکثر مبلغ کارمزد فروش(میلیون ریال) جمع/سقف کارمزدها(میلیون ریال)
کارگزاران ۰.۰۰۳۰۴ ۰.۰۰۳۰۴ ۰.۰۰۶۰۸ ۳۰۰ ۳۰۰ ۶۰۰
بورس(در معاملات خرد) ۰.۰۰۰۲۵۶ ۰.۰۰۰۲۵۶ ۰.۰۰۰۵۱۲ ۳۰۰ ۳۰۰ ۶۰۰
بورس (در معاملات عمده و بلوک) ۰.۰۰۰۲۵۶ ۰.۰۰۰۲۵۶ ۰.۰۰۰۵۱۲ ۵۰۰ ۵۰۰ ۱.۰۰۰
سپرده‌گذاری ۰.۰۰۰۰۹۶ ۰.۰۰۰۱۴۴ ۰.۰۰۰۲۴ ۱۶۰ ۲۴۰ ۴۰۰
مدیریت فناوری ۰.۰۰۰۰۸ ۰.۰۰۰۱۲ ۰.۰۰۰۲ ۸۰ ۱۲۰ ۲۰۰
حق نظارت سازمان ۰.۰۰۰۲۴ ۰.۰۰۰۲۴ ۰.۰۰۰۴۸ ۱۰۰ ۱۰۰ ۲۰۰
مالیات ۰ ۰.۰۰۵ ۰.۰۰۵ فاقد سقف فاقد سقف
جمع کل ۰.۰۰۳۷۱۲ ۰.۰۰۸۸ ۰.۰۱۲۵۱۲  

 

مواردی که در بالا شرح داده شد، مربوط به کارمزدهایی است که شما بابت معاملات سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران پرداخت می­‌کنید. این کارمزدها برای سهام و حق تقدم سهام شرکت­‌های پذیرفته شده در فرابورس ایران متفاوت و طبق جدول‌­های ارائه شده در مستند کارمزدهای سازمان بورس می­‌باشد.

فرمول محاسبه کارمزد خرید و فروش سهام

برای اینکه بدانید در هر سفارش خرید یا فروش خود چقدر کارمزد پرداخت می­‌کنید، تنها کافی‌ست مبلغ خرید یا ارزش فروش سهام خود را در جمع درصد کارمزد موردنظر ضرب کنید. البته همیشه نیازی به محاسبه دستی براساس جدول کارمزدی ندارید. می‌­توانید از ماشین حساب نرم ­افزار معاملات آنلاینی که از کارگزاری بصورت اختصاصی با نام کاربری و کلمه عبور دریافت کرده­‌اید، استفاده کنید و همه‌ی مراحل  بالا را می‌توانید از طریق ثبت نام غیر حضوری در کارگزاری انجام دهید.

با استفاده از این ماشین‌حساب با وارد کردن اطلاعاتی نظیر قیمت و حجم سفارش، کارمزد معاملات شما محاسبه و به شما نمایش داده می‌­شود. با این‌­حال اطلاع از درصدهایی که به عنوان کارمزد پرداخت می­‌کنید یکی از مهم‌­ترین قدم‌­ها در افزایش سطح دانش و میزان حرفه‌­ای بودن شماست.

خلاصه مقاله

معاملات شما در بورس چه در بخش خرید و چه در بخش فروش، مشمول کارمزد است. جزییات مربوط به درصد و حداکثر مبالغ کارمزد قابل دریافت در تارنمای سازمان بورس منتشر شده است. این کارمزد به بخش‌­های مختلفی تقسیم می­‌شود. بخشی از کارمزدهای خرید و فروش متعلق به شرکت کارگزاری است که به عنوان یک نهاد واسط امکان خرید و فروس سهام را برای شما فراهم می‌­کند.

کلیه خدمات در حوزه ثبت‌­نام و ارائه کاربری برای سامانه معاملات آنلاین و آفلاین از طرف کارگزاری برای مشتریان رایگان می‌باشد و محل اصلی درآمد کارگزاری‌­ها از محل کارمزد حاصل از خرید و فروش شما می‌­باشد. این کارمزد مجموعا معادل ۰۰۰۱۲۵۱۲ از جمع مبلغ خرید و فروش شما روی سهام شرکت‌­های بورسی است. بخش‌های دیگر این کارمزد بابت کارمزد پرداختی به شرکت بورس، شرکت سپرده‌­گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و مدیریت فناوری بورس و  دو بخش دیگر به‌عنوان حق نظارت سازمان بورس و همچنین مالیات کسر می‌­گردد.

شما به راحتی با ضرب مجموع درصد کارمزد پرداختی بابت خرید در مبلغ سرمایه اولیه خود برای خرید یا مجموع ارزش فروش روی نماد سهم موردنظر، می­‌توانید مبلغ کارمزد پرداختی خود را محاسبه کنید. همچنین در نرم­‌افزار معاملات آنلاین کارگزاری­‌ها ماشین حسابی قرار دارد که با دریافت قیمت خرید/ فروش و تعداد خرید/ فروش، کارمزد پرداختی شما را محاسبه و به شما نشان می­‌دهد. لازم به ذکر است مبالغ کارمزد به صورت خودکار در زمان انجام معاملات از حساب شما کسر می‌­گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *